Jedno z piękniejszych miast w Europie – poznajcie Czeską Pragę #2 – zjawiskowy Most Karola, przepiękna Mała Strana i darmowa Złota Uliczka

J

Mam przyjemność zaprosić Was na relację z podróży na Dolny Śląsk, którą wraz z Narzeczoną odbyliśmy w lipcu 2023 roku. Przywieźliśmy ponad 1250 zdjęć, przeszliśmy około 120 km, przejechaliśmy wiele więcej pociągami i autobusami, ale przede wszystkim, zabraliśmy ze sobą do domu MNÓSTWO pięknych i ciekawych miejsc, inspirujących przeżyć oraz wspomnień.

Celem było zgłębienie Dolnego Śląska, województwa słynącego z uroczych miejsc i odwiedzanego przez coraz większe ilości turystów. Prócz Wrocławia, naszej bazy wypadowej, udaliśmy się do kilku innych miast oraz do pewnej atrakcji naturalnej. Korzystając z okazji, wybraliśmy się również do niemieckiego Gorlitz oraz czeskiej Pragi.

Na łamach kilkunastu artykułów zabiorę Was do miasteczka doskonale położonego, świetnego odkrycia – Barda Śląskiego, zobaczycie jak CUDNIE jest nad Młynówką w Kłodzku, poczujecie jak intrygujące są Ząbkowice Śląskie, pokażę Wam jak CIEKAWY i pełen atrakcyjnych miejsc jest Wrocław, przejdziemy sobie razem do coraz bardziej znanych “Kolorowych Jeziorek”, Świdnica zaimponuje każdemu kościelnymi wnętrzami, poszwendamy się po PRZEPIĘKNYM Gorlitz oraz zrobimy SOLIDNĄ trasę po wspaniałej, pełnej zabytków i magii Pradze.

Kiedy w 2020 roku zagraniczne podróże były wręcz niemożliwe, postanowiłem ruszyć w Polskę. Wybrałem więc konkretny region, zaplanowałem tydzień wolnego i udałem w podróż. Wówczas wybór padł na Warmię, Mazury i Podlasie. Rok później udałem się do Wielkopolski. Artykuły z jednej i drugiej podróży od dawna hulają w internecie – znajdziecie je na mym blogu.

Ważna informacja! Czytacie SIÓDMY artykuł z serii z Dolnego Śląska (i nie tylko). Pozostałe znajdziecie poniżej:

Bez przedłużania, zapraszam Was w podróż po Dolnym Śląsku (i nie tylko)!

Dzień czwarty – jedno z piękniejszych miast w Europie – poznajcie Pragę

Witam Was w kolejnym z serii artykułów, w których pokazuje i opisuje nasz wyjazd na Dolny Śląsk (i nie tylko). Korzystając z możliwości, czwartego dnia udaliśmy się zwiedzić stolicę Czech – Pragę.

W Pradze byłem po raz pierwszy w 2015 roku, a musicie wiedzieć, że była to jedna z pierwszych zrealizowanych w pojedynkę wypraw za granicę. Na blogu znajdziecie artykuły o Pradze, w tym jeden, który lideruje jeśli chodzi o liczbę odsłon, mocno wyprzedzając wszystkie pozostałe.

Zwiedzanie Dolnego Śląska stało się przyczynkiem do odwiedzenia czeskiej Pragi. Pragnąłem ponownie, po ośmiu latach zwiedzić to wspaniałe, przebogate w zabytki i urokliwe miejsca miasto. Drugim, ważniejszym powodem był fakt, iż chciałem pokazać swojej Narzeczonej jedno z piękniejszych i popularniejszych wśród turystów miast w Europie.

Trasa drugiej części spaceru na mapie Pragi:

Praga – krótka charakterystyka miasta

Praga jest stolicą Czech i największym miastem w tym kraju. Na powierzchni 496 km2 mieszka ok. 1,35 mln osób. Miasto położone jest nad Wełtawą na wysokości od 185 do 399 metrów n.p.m. Dzisiejsza Praga powstała w 1784 roku z połączenia samodzielnych organizmów miejskich – Starego Miasta, Nowego Miasta, Josefova, Małej Strany i Hradczan. Zabytkowe centrum miasta od 1992 roku znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Stolica Czech jest jedną z popularniejszych destynacji turystycznych w Europie. Każdego roku przyjeżdżają tutaj miliony zwiedzających, chcących poznać to przepiękne miasto. Cały obszar staromiejski (łącznie z Nowym Miastem, Małą Straną itd.) jest SZCZELNIE wypełniony zabytkową zabudową. Tak duża połać terenu z historyczną tkanką miejską po prostu ROBI WRAŻENIE. Liczne zabytki, niezliczone atrakcje, wielkie, niezniszczone zabytkowe miasto – to powody, dla których warto odwiedzić Pragę.

Na zwiedzanie mieliśmy niecały dzień, zatem pokażę Wam uliczki, zabytki i widoczki, które można z powodzeniem poznać w ramach tylko jednego dnia zwiedzania. Zatem w drogę!

Architektoniczna spójność

Obracając się w stronę Mostu Karola zobaczycie gotycką Wieżę Mostu Staromiejskiego, która zdecydowanie przypomina Bramę Prochową oraz wieżę Ratusza Starego Miasta. Łączy się to nam w spójną, architektoniczną całość. A to nie koniec! Z drugiej strony Wełtawy stoją aż dwie średniowieczne wieże, strzegące wejścia na Małą Stranę – dawniej osobne miasto, obecnie jedną z pięknych, zabytkowych dzielnic Pragi.

Most Karola – wyjątkowy zabytek i najpiękniejsze widoki <3

Most Karola został zbudowany w XIV wieku, ma nieco ponad 500 metrów długości i 10 metrów szerokości. To jeden z magnesów turystycznych Pragi, przyciągający prawdziwe tłumy turystów. Zachowana przeprawa z XIV stulecia ROBI WRAŻENIE grupą aż 30 rzeźb, stojących po obu stronach mostu. To one są często na pierwszym planie zdjęć, gdzie w tle widzimy Stare Miasto, Małą Strane bądź Hradczany.

Czym bliżej Małej Strany, tym krajobraz jakby mocniej wypełniał się wybornymi zabytkowymi budowlami. Pełen zwiedzających Most Karola, średniowieczne Wieże Mostowe, Kościół Św. Mikołaja, Katedra Św. Wita i cała reszta zabudowy, uzupełniająca ten NAŁADOWANY wciąż trwającym od wieków urokiem pejzaż. Z mostu wiele widać, między innymi wyspę Kampa, a na niej plac Na Kampě. Śliczne miejsce! Kolorowe domy, jakby mniej ludzi, drzewa na samym środku placu.

Wchodząc do kolejnego praskiego miasta ^^

Mała Strana założona została w 1257 roku. Do 1784 roku była samodzielnym miastem, kiedy to wraz z innymi organizmami miejskimi, utworzyła dzisiejszą Pragę. Schodząc z Mostu Karola i przechodząc pod Wieżami Mostowymi, przed naszymi oczyma ukazał się NIESAMOWITY widok – ulica Mostecká.

Zabudowa w postaci kamienic ROBI ROBOTĘ, bowiem każda ma swój styl. Wraz z Kościołem Św. Mikołaja, który zamyka oś widokową, zespół kamieniczek prezentuje się wybornie. Fascynującym doświadczeniem jest to, iż dopiero przechadzaliśmy się po pełnym cudowności Starym Mieście, tymczasem po drugiej stronie Wełtawy czeka kolejne historyczne miasto do zwiedzenia.

Rynek Małej Strany – architektura, tramwaje, klimat

Malostranské náměstí, czyli Rynek Małej Strany to nie tylko skupisko PRZEŚLICZNEJ zabudowy, ale również miejsce, przez które przejeżdżają tramwaje i samochody. O wyjątkowym uroku tego miejsca świadczy połączenie zjawiskowo ładnej zabudowy (króluje barok), stosunkowo starych tramwajów oraz pochyłej nawierzchni placu.

Ulica Nerudova – idąc coraz wyżej

Małą Stranę od Starego Miasta różni całkiem sporo, chociażby ukształtowanie terenu. Uliczki mknące w kierunku Hradczan, wspinają się wyżej i wyżej, co dodaje im malowniczości. Tak jest między innymi z ulicą Nerudovą. Cudna zabudowa układa się kaskadowo, a pierzeje pałaców, kamienic i świątyń (barokowy Kościół Św. Kajetana), wiodą wzrokiem aż do kolejnego zakrętu.

Każda z fasad jest ŚLICZNA! Praga zdaje się mogłaby swą zabytkową tkanką obdarować kilka miast Polski i wciąż miałaby się czym pochwalić. W dużej mierze barokowe fasady z licznymi zdobieniami – pilastrami, portalami, kartuszami, naczółkami, składają się na architektoniczny pejzaż jak z bajki.

Weszliśmy na Hradczany – WSPANIAŁY krajobraz Pragi

Czym wyżej byliśmy, tym częściej oglądaliśmy się za siebie, szukając ponad pełnymi piękna kamieniczkami innych zabytków Pragi. Skręciliśmy w prawo, by uliczką Ke Hradu, wejść na Plac Hradczański.

Stanęliśmy wówczas na wysokości Praskiego Zamku. Jednak najpierw zajmijmy się WIDOKAMI! Jesteśmy około 70 metrów powyżej rzeki, ponad czerwonymi dachami Małej Strany. Spoglądając w kierunku Starego i Nowego Miasta widzimy bezkres zabudowy, poprzecinany enklawami zieleni. Ponad poziom kamienic wybijają się wieże, kopuły i wieżyczki, w końcu Praga bywa nazywana “miastem stu wież”. Bardziej różnorodnie prezentuje się widok łączący dachy kamienic Małej Strany, ogród na wzgórzu Petřín, zarysowaną linię zabudowy nad Wełtawą z tańczącym domem i nowocześniejsze oblicze miasta w postaci wieżowców.

Zwiedzanie zamkowych dziedzińców i podziwianie Katedry Św. Wita

Czas zobaczyć zamkowe dziedzińce, zamek i oczywiście Katedrę Św. Wita. Dziedzińce praskiego zamku są dostępne dla każdego za darmo, jeśli jednak chcecie zwiedzić wnętrza katedry i zamku oraz wejść na Złotą uliczkę, trzeba się liczyć z wydatkiem ponad 200 koron.

Praska warownia nie jest tak “zamkowa” jak chociażby Zamek na Wawelu lub Zamek Krzyżacki w Malborku. Mimo, iż stolica Czech od początku posiadała rezydencję obronną, ta na przełomie kolejnych stuleci ulegała rozbudowom i przebudowom. Obecnie bardziej niż typową warownię, przypomina ulokowany na wzgórzu ponad miastem kompleks pałacowy. Jednakże właśnie jej usytuowanie oraz budynki obronne jak baszty i wieże zdradzają, iż mamy do czyniena z zamkiem właśnie.

Pierwszy z dziedzińców obudowany jest budynkiem z rytmiczną elewacją, w którym to znajduje się oficjalna rezydencja prezydenta Republiki Czeskiej! Architektonicznym urozmaiceniem jest Kaplica Św. Krzyża zbudowana w 1762 roku oraz barokowa Fontanna Kohla z XVII wieku.

Katedra Św. Wita – OKAZAŁA świątynia z bliska

Przed wejściem na kolejny dziedziniec warto się przygotować, bowiem OD RAZU przed nami wyrasta PRZEBOGATA fasada Katedry Św. Wita! Archikatedra Świętych Wita, Wacława i Wojciecha jest symbolem Pragi, jednym z większych osiągnieć architektonicznych oraz tłem dla wielu miejskich widoków.

Świątynia powstawała głównie w XIV wieku, choć cała zachodnia część to dzieło XIX/XX wieczne. Strzelisty portal wejściowy, ponad nim ogromna rozeta, jeszcze wyżej zamykający środkową część fasady szczyt wykończony laskowaniem. Zachodnią fasadę wieńczą dwie wysokie na 92 metry wieże.

Katedra Św. Wita NAJOKAZALEJ prezentuje się od strony południowej. Potężna bryła zbudowana w całości z kamienia, rozrzeźbiona jest typowymi dla gotyku elementami architektonicznymi. Smukłe, strzeliste przypory, łuki przyporowe, wysokie okna z wimpergami, mozaika z Sądem Ostatecznym z XIV wieku i wiele innych sprawiają, że południowa fasada katedry onieśmiela swym wyglądem. Tutaj usytuowana jest Wieża Południowa, tak dobrze widoczna na wielu poprzednich zdjęciach (widoki nad Wełtawą).

Architektoniczna “rozmowa”

Przeszliśmy obok prezbiterium, wchodząc niejako do kolejnej przestrzeni, zamkniętej z jednej strony przez budzącą podziw Katedrę Św. Wita, zaś z drugiej strony Bazylikę Św. Jerzego. Barokowa fasada przykuwa wzrok kolorem, choć nie tylko, bowiem generalnie wygląda uroczo. Majestat gotyku i proporcje baroku. Strzelistość, surowość, kamień i symetria, pilastry oraz tympanon. Taka architektoniczna “rozmowa” na jednym z zamkowych dziedzińców Zamku w Pradze.

Jak zwiedziliśmy Złotą Uliczkę za darmo?

Dalej na wschód prowadzi ulica Jiřská, którą doszliśmy do słynnej Złotej uliczki. Mieliśmy trochę szczęścia, ponieważ weszliśmy na Złotą uliczkę za darmo!

Generalnie robił się wieczór, ludzi było coraz mniej, cały czas kropił deszcz. Idąc ul. Jiřską myśleliśmy, że za moment wyjdziemy z terenu zamku i udamy w kierunku Starego Miasta. Po drodze jednak zauważyliśmy kierunkowskaz do Złotej uliczki. Kasy biletowe były już zamknięte. Patrzę obok, a tam otwarte wejście na Złotą uliczkę. Skorzystaliśmy, a co! 😉

Jaka jest Złota Uliczka? Wyjątkowe zdjęcia bez tłumów <3

Złota uliczka to jedno z urokliwszych miejsc w Pradze i nie tylko. Znajduje się w północno-wschodniej części kompleksu zamkowego. Małe domki dobudowano do łuków muru obronnego z 1500 roku. Swego czasu mieszkała tutaj praska biedota, obecnie w domkach zlokalizowane są sklepiki, galerie i wystawy. Obejrzeliśmy słynną Złotą Uliczkę za darmo, a ponadto mam zdjęcia bez tłumu zwiedzających. Nadchodzący wieczór oraz mokra kostka brukowa zbudowały idealny klimat. Domki są rzeczywiście jak z bajki – jedno i dwu piętrowe, pastelowo kolorowe, ze spadzistymi dachami. Urocze miejsce, jedno z piękniejszych jakie widziałem. Cyknęliśmy kilka fotek i starymi zamkowymi schodami zeszliśmy w dół do ul. Pod Bruskou.

Piękny wieczór na Małej Stranie i Moście Karola

Zapadał zmrok. Latarnie zaczęły rozjaśniać chodniki, a zabytki powoli kładły się spać. Wędrowaliśmy kolejnymi uliczkami Małej Strany i powiem Wam, że jestem zachwycony. Wszędzie jest PIĘKNIE. Ostatnie zdjęcia tego dnia w Pradze zrobiłem z Mostu Karola i na pożegnanie na Rynku Starego Miasta.

Powrót do Wrocławia

Po całym dniu podróży, zwiedzania i odkrywania zaułków Czeskiej stolicy, spokojnym krokiem kierowaliśmy się do dworca autobusowego. Powrót do Wrocławia nie był tak oczywisty, bowiem nasz autobus miał aż 5,5 h opóźnienia. Nie chcąc czekać do rana, zdecydowaliśmy się jechać innym autobusem. Niedługo po 23:00 jechaliśmy już przez nocną Pragę, żegnając się z tym jakże pięknym i pełnym magii miastem.

Do Wrocławia wróciliśmy około 4:00 rano kolejnego dnia i od razu udaliśmy do hotelu. Odpoczynek po tak ciężkim dniu smakował wybornie. A był to dzień owszem trudny i stresujący, ale w rezultacie PRZEPIĘKNY. Warto było.

Jak zapamiętałem Pragę? Jaka jest stolica Czech?

Praga moi drodzy nawet w deszczu i przy posępnej pogodzie prezentuje się pięknie i magicznie. To kilka wypełnionych po brzegi zabytkami dzielnic (dawnych organizmów miejskich), których uliczki kryją MNÓSTWO cudowności. Nie jestem w stanie opisać ilości uliczek, placów, perspektyw i zabytkowej zabudowy, która mnie urzekła. A pochodziłem po Pradze ledwie jeden dzień. Miasto ma MASĘ do zaoferowania, a fani urokliwych kamieniczek, barokowych pałaców, jak również zjawiskowych kościołów poczują się tutaj jak w bajce. Począwszy do przebogatego Rynku Starego Miasta, po skromną, acz śliczną Złotą Uliczkę, Praga fascynuje i imponuje skalą zabytkowego centrum. Nie przeszliśmy pewnie nawet kilku procent wszystkich pięknych uliczek. Najładniej jest zdaje się nad Wełtawą, gdzie zabytkowa tkanka w postaci kamienic, mostów i innych zabytków, łączy się z panoramą Małej Strany i Hradczan. Mógłbym wiele pisać, tak jak wiele mówi o sobie Praga, ale lepiej będzie jak już przestanę, a Wy pojedziecie do stolicy Czech i sami jej posłuchacie. Potrafi wspaniale opowiadać, a ma o czym.

Mam nadzieję, że niniejszy artykuł przypadł Wam do gustu. Pragi nigdy dość, prawda? Miejsca BARDZO popularne i znane, jednocześnie w tej aurze mogą robić inne wrażenie.

Jeśli pominęliście pierwszą część spaceru po Pradze, zapraszam do kliknięcia TUTAJ.

Zapraszam serdecznie na moje socialmedia, gdzie na gorąco i na bieżąco publikuje zdjęcia i opisy miejsc, które odwiedzam. FB IG czekają na Was.

Odkrywajcie Polskę, pokazujcie innym i cieszcie się tym! Pozdrawiam, Cześć!